DEFINICJE
UMOWA ZAWARTA NA ODLEGŁOŚĆ - to umowa zawarta z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie, np.
- przez telefon,
- przez internet,
- zakup z katalogu wysyłkowego.
UMOWA ZAWARTA POZA
LOKALEM PRZEDSIĘBIORSTWA - to
umowa zawarta z konsumentem:
- przy
jednoczesnej obecności stron w miejscu, które nie jest lokalem
przedsiębiorstwa,
- podczas
wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę,
- w
lokalu przedsiębiorstwa lub za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio
po nawiązaniu indywidualnego i osobistego kontaktu z konsumentem w
miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE
Najpóźniej w
chwili wyrażenia przez konsumenta zgody na zawarcie umowy przedsiębiorca ma obowiązek przekazać w sposób jasny i zrozumiały informacje o:
- głównych
cechach świadczenia (przedmiot, sposób kontaktu),
- danych
identyfikacyjnych (adres,
firma, NIP, KRS),
- łącznej
cenie lub wynagrodzeniu,
- kosztach
zawarcia umowy na
odległość (połączenia telefonicznego),
- sposobie
i terminie zapłaty,
- procedurze
reklamacyjnej (termin, sposób, adres zgłoszenia),
- sposobie,
kosztach i terminie odstąpienia od umowy wraz ze wzorem,
- wyłączeniu prawa do odstąpienia,
- gwarancji i usługach posprzedażowe,
- Kodeksie
dobrych praktyk,
- czasie trwania umowy, wypowiedzenia,
- funkcjonalności i interoperacyjności treści
cyfrowych,
- wysokości
i sposobie złożenia kaucji lub innych gwarancji finansowych,
- pouczeniu
o pozasądowych sposobach rozstrzygania reklamacji.
Sposób potwierdzenia treści zawartej umowy:
PRAWO ODSTĄPIENIA OD UMOWY
Na
podstawie art. 27 ustawy o prawach konsumenta, konsument może odstąpić od
zawartej umowy w terminie 14 dni bez podawania przyczyny.
Jeżeli
konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od
umowy to termin wydłuża się do 12 miesięcy od dnia upływu terminu, chyba że
przedsiębiorca w międzyczasie poinformuje klienta, naprawiając błąd, to wówczas
od tego momentu jest jeszcze 14 dni.
W
wyniku złożonego oświadczenia odstąpienia od umowy uważa się ją za niezawartą.
Termin odstąpienia od umowy, należy liczyć:
- w
przypadku umowy sprzedaży pojedynczego towaru, od następnego dnia, w którym otrzymano towar,
- w
przypadku gdy umowa obejmuje wiele rzeczy, które dostarczone są osobno,
partiami lub w częściach, to termin oblicza się od następnego dnia, w którym
otrzymano ostatnią rzecz, partię lub część,
- w
przypadku umowy o regularne dostarczanie rzeczy, termin obliczamy od następnego
dnia po dniu otrzymania pierwszej z rzeczy,
- dla
pozostałych umów – od dnia następującego po dniu zawarcia umowy
(np. umowa zawarta 5 kwietnia, termin na odstąpienie od umowy upływa 19
kwietnia).
Przy
obliczaniu terminu należy pamiętać również, że jeżeli ostatni dzień wypadnie w
dniu ustawowo wolnym od pracy (sobota, niedziela) to ostatnim dniem na złożenie
oświadczenia jest następny dzień roboczy.
Forma odstąpienia od umowy:
Odstąpienie
od umowy należy złożyć w formie:
- pisemnej - przesłanej tradycyjną drogą pocztową za potwierdzeniem odbioru lub osobiście w
lokalu przedsiębiorcy za potwierdzeniem odbioru,
- drogą
elektroniczną - jeżeli przedsiębiorca umożliwia złożenie oświadczenia przez
stronę internetową w formie formularza elektronicznego lub w innej formie.
Wzór formularza można znaleźć na
naszej stronie.
Skutki

Koszty

Przedsiębiorca
w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania oświadczenia zobowiązany
jest zwrócić wszystkie płatności, wraz z kosztami dostawy – pod warunkiem, że
był to najtańszy środek transportu zaproponowany przez przedsiębiorcę.
Wyłączenie prawa do odstąpienia
- nagrania dźwiękowe lub wizualne, programy
komputerowe – jeżeli usunąłeś opakowanie,
- dostarczanie dzienników, periodyków,
czasopism,
- zawarte w drodze aukcji publicznej,
- towar po dostarczeniu zostaje
nierozerwalnie połączony z innymi rzeczami np. paliwo,
- towar w zapieczętowanym opakowaniu, którego
nie można zwrócić po otwarciu ze względu na ochronę
zdrowia lub ze względów higienicznych np. soczewki,
- w których wyrażono żądanie przeprowadzenia
pilnej naprawy lub konserwacji np. wizyta hydraulika,
- umów, których przedmiot ulega szybkiemu
zepsuciu np. żywność,
- umów, których towarem są napoje alkoholowe, w których cena została ustalona przy zawarciu umowy, a których dostarczenie może nastąpić dopiero po upływie 30 dni i których wartość zależy od wahań na rynku, nad którymi przedsiębiorca nie ma kontroli,
- umowy, w których cena lub wynagrodzenie zależą od wahań na rynku finansowym, które są niezależne od przedsiębiorcy i mogą wystąpić przed upływem terminy na odstąpienie,
- świadczenia usługi wykonanej za wyraźną
zgodą konsumenta przed upływem terminu na odstąpienie od
umowy,
- towar wyprodukowany wg zaleceń konsumenta
lub ściśle związany z jego osobą,
- usługi hotelarskie, przewóz rzeczy, najem samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi (np. zakup biletu na koncert).