Aktualności

W związku ze zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia, Miejski Rzecznik Konsumentów radzi, jak świadomie i bezpiecznie przetrwać świąteczne zakupy.

 

Zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym

Należy pamiętać, iż w obowiązujących przepisach nie odnajdziemy podstawy zwrotu towaru zakupionego w sklepach stacjonarnych. Każdy zakup winien być zatem przemyślany, bowiem sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć od nas produktu i oddać nam pieniędzy. Ewentualny zwrot zależy zatem wyłącznie od jego dobrej woli.

Przypominam jednakże, iż wielu sprzedawców dopuszcza możliwość zwrotu towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym. Uprawnienie kupującego w tym zakresie może zostać obwarowane dodatkowymi warunkami, np:

  • ograniczony termin,
  • konieczność dostarczenia produktu z oryginałem paragonu oraz w oryginalnym opakowaniu,
  • zwrot może nastąpić na kartę podarunkową lub polegać na wymianie towaru na inny.

Aby mieć pewność, że dany przedsiębiorca przyjmuje zwroty, sugeruję jeszcze przed zakupem upewnić się, jakie są jego zasady.

 

Zwrot towaru zakupionego przez internet lub poza lokalem przedsiębiorstwa

Ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta stanowi podstawę odstąpienia od umowy na piśmie bez podania przyczyny w terminie 14 dni, w dwóch przypadkach:

  • umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa (np. na pokazie) 
  • umów zawieranych na odległość (np. przez telefon, internet).

Termin ten liczony jest od dnia zawarcia umowy w przypadku usług oraz umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa lub od dnia doręczenia przesyłki z zamówionym produktem (umowy zawarte na odległość). 

Wspomniana ustawa przewiduje jednak szereg wyłączeń uniemożliwiających odstąpienie od umowy m.in.:

  • krótki termin przydatności produktu,
  • względy higieniczne (np. bielizna, urządzenia osobistego użytku - np. żyletki, golarki),
  • towar wyprodukowany na indywidualne zamówienie klienta,
  • płyty z filmami, muzyką lub oprogramowaniem, których zapieczętowane opakowanie zostało otwarte po dostraczeniu,
  • bilety na koncert, wydarzenia sportowe. 

Robiąc zakupy w internecie pamiętaj o podstawowych zasadach bezpieczeństwa!!!

  • uważnie czytaj i sprawdzaj oferty 
  • zawsze sprawdzaj czy na stronie sklepu internetowego zamieszczono dokładne dane sprzedawcy (nazwa firmy, NIP, REGON, adres siedziby, dane kontaktowe)
  • zapoznaj się z opiniami innych kupujących

 

Inna cena towaru na półce, a inna przy kasie

Zdarza się, że cena, którą został oznaczony towar na sklepowej półce, nie odpowiada cenie żądanej przez sprzedawcę przy kasie. W momencie dokonywania zakupów bardzo często sprzedawca tłumaczy pomyłkę nieaktualną ceną czy błędem pracownika. Wówczas obowiązującą ceną będzie widniejąca na sklepowej półce. Kupującemu w takiej sytuacji przysługuje roszczenie wykonania zawartej umowy na warunkach zgodnych z oznakowaniem towaru.

 

Reklamacja towaru przecenionego/zakupionego w promocji

W przypadku ujawnienia wadliwości towaru zakupionego na promocji również mamy prawo złożyć reklamację z tytułu rękojmi do sprzedającego bądź na zasadach gwarancji (jeśli została udzielona). Wyjątkiem będzie natomiast sytuacja, gdy sprzedawca poinformował konsumenta, że obniża cenę ze względu na fakt, że produkt jest niepełnowartościowy. Wówczas nie będziemy mogli reklamować tej konkretnej usterki, co nie pozbawia nas jednak prawa reklamacji towaru w pozostałym zakresie.

Przedłożenie dowodu zakupu przy reklamacji

Prawo konsumenta do reklamacji nie może być w żaden sposób ograniczane. Za bezprawne należy zatem uznać sugestie sprzedawcy odnośnie braku możliwości przyjęcia reklamacji w przypadku utraty paragonu bądź braku jego oryginału. Zgodnie z przepisami paragon stanowi jedynie jeden z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy zgłaszając reklamację. Równorzędnym dowodem zakupu jest chociażby potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail czy nawet zeznania świadków.

Reklamacja żywności

Do złożenia reklamacji zakupionej żywności również potrzebny będzie nam jakikolwiek dowód zakupu. Warto pamiętać, że obecnie termin na złożenie reklamacji  nie jest już ograniczony do 3 dni od momentu zakupu. Zgodnie z obowiązującą ustawą o prawach konsumenta, żywność możemy reklamować na zasadach ogólnych, a termin odpowiedzialności sprzedawcy wobec kupującego wynosi 2 lata.

Wszelkie zastrzeżenia dotyczące oznakowania, jakości i bezpieczeństwa produktów żywnościowych można zgłaszać w Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej.

 

Pamiętaj!

W przypadku jakichkolwiek problemów z realizacją umowy sprzedaży czy procedurą reklamacyjną bezpłatnych porad i informacji prawnych udziela rzecznik konsumentów bądź szereg innych instytucji działających w zakresie ochrony interesów konsumentów, jak np. Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Katowicach, bezpłatna infolinia UOKIK: 801 440 220, 22 290 89 16.

 

Wesołych Świąt!

 

Katarzyna Szostak-Zjawiony

Miejski Rzecznik Konsumentów

 

Nasza witryna wykorzystuje pliki cookies, m.in. w celach statystycznych. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w Urzędzie Miasta Tychy oraz jakie masz związane z tym prawa. WEJDŹ » ×