Moment wszczęcia postępowania

Rzecznik występuje do przedsiębiorcy dopiero po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego.

Na wniosek konsumenta złożony ustnie w siedzibie biura, pisemnie bądź drogą elektroniczną poprzez ePUAP (wzór wniosku o interwencję lub dostępny w siedzibie rzecznika).

Wnioski pozbawione imienia i nazwiska oraz adresu pozostawione będą bez rozpoznania.

Rzecznik przyjmuje wnioski o interwencję składane jedynie przez mieszkańców miasta Tychy.

Sposób załatwienia sprawy:

  • pisemne wystąpienie do przedsiębiorcy z wyznaczeniem 14 dniowego terminu na odpowiedź
  • telefoniczna interwencja u przedsiębiorcy
  • interwencja u przedsiębiorcy drogą elektroniczną

Termin załatwienia sprawy

Bez zbędnej zwłoki, najpóźniej w terminie miesiąca, jednakże termin może zostać przedłużony po zawiadomieniu konsumenta w uzgodniony sposób. Rzecznik rozpatruje wnioski w kolejności wpływu.

Uprawnienia rzecznika w ramach prowadzonego postępowania:

Rzecznik nie jest uprawniony do rozstrzygania sporów, prowadzi jedynie postępowanie mające na celu polubowne zakończenie sporu bez jakichkolwiek uprawnień do przeprowadzenia postępowania dowodowego bądź wymuszenia zadowalającej konsumenta decyzji przedsiębiorcy.

Bezczynność przedsiębiorcy

W przypadku pozostawienia przez przedsiębiorcę pisma rzecznika bez odpowiedzi w wyznaczonym czternastodniowym terminie, przesyła się pismo ponaglające z wyznaczeniem dodatkowego siedmiodniowego terminu na odpowiedź. W przypadku dalszej bezczynności przedsiębiorcy, rzecznik kieruje do sądu wniosek o jego ukaranie karą grzywny nie mniejszą niż 2 000 złotych.

Bezczynność konsumenta

W przypadku uzyskania negatywnego stanowiska przedsiębiorcy, braku odpowiedzi na wystąpienie rzecznika i poinformowania konsumenta o możliwych dalszych drogach postępowania, bądź w razie konieczności dostarczenia dodatkowych dowodów w sprawie – bezczynność konsumenta w terminie 30 dni od otrzymania ww. informacji skutkować będzie uznaniem sprawy za zakończoną.

Dalsze postępowanie:

W przypadku nierozstrzygnięcia sporu w sposób polubowny konsument ma prawo skierować sprawę na drogę sądową przed sądem powszechnym bądź przed sądem polubownym (po wyrażeniu zgody przez obydwie strony na taką formę rozstrzygnięcia sporu).

Koszty postępowania:

Prowadzone przez rzecznika postępowanie jest bezpłatne.

Nasza witryna wykorzystuje pliki cookies, m.in. w celach statystycznych. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na ten temat...