Aktualności

Informujemy, iż w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował specjalną stronę internetową:

 http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl/

prawa konsumenta

Jednocześnie przypominamy, iż obecnie, konsumentom przysługuje prawo do zwrotu towaru zakupionego na odległość (np. przez internet, telefon) w terminie 14 dni od daty odebrania przesyłki, a także rezygnacja z umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa (np. na pokazie) w ciągu 14 dni od jej zawarcia. Dotychczas termin ten wynosił 10 dni. Nie zmieniły się natomiast przepisy odnośnie braku możliwości dokonania zwrotu towarów zakupionych w sklepach stacjonarnych!!!. Jednocześnie, nowe przepisy dotyczące sprzedaży konsumenckiej, przywróciły pojęcie rękojmi za wady uregulowanej obecnie w ustawie kodeks cywilny. Kupującemu przysługuje prawo do składania reklamacji do sprzedawcy przez okres dwóch lat od dokonania zakupu. Ponadto, wydłużono okres domniemania istnienia wad w towarze z dotychczasowych 6 miesięcy do 1 roku. Pamiętajmy, że w razie wystąpienia wady konsument może złożyć do sprzedawcy reklamację z tytułu rękojmi i zażądać jednego z czterech działań:
  • wymiany towaru na nowy;
  • naprawy towaru;
  • obniżenia ceny;
  • odstąpienia od umowy – o ile wada jest istotna.
Wybór żądania należy do konsumenta. Jeżeli przedsiębiorca nie zgadza się z tym wyborem, może, pod pewnymi warunkami, zaproponować inne rozwiązanie, ale musi się to odbywać w ramach przesłanek dozwolonych prawem. Pod uwagę mogą być brane następujące okoliczności:
  • łatwość i szybkość wymiany lub naprawy towaru;
  • charakter wady – istotna czy nieistotna;
  • to, czy towar był wcześniej reklamowany.
Nasza witryna wykorzystuje pliki cookies, m.in. w celach statystycznych. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na ten temat...