Sprzedaż konsumencka
PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny,
- Ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta
DEFINICJA
(art. 535 kodeksu cywilnego)
Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
OBOWIĄZKI SPRZEDAWCY
(art.546 (1) kodeksu cywilnego)
Sprzedawca zobowiązany jest:
- udzielić kupującemu–konsumentowi przed zawarciem umowy jasnych zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji w języku polskim, wystarczających do prawidłowego korzystania z rzeczy,
- zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru rzeczy sprzedanej i sprawdzenie jej jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów,
- wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy,
- wydać kupującemu wraz z rzeczą sprzedaną wszystkie elementy jej wyposażenia oraz sporządzone w języku polskim instrukcje obsługi, konserwacji i inne dokumenty wymagane przez odrębne przepisy.
OBOWIĄZKI SPRZEDAWCY
(art. 8 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta)
Sprzedawca zobowiązany jest najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową z przedsiębiorcą poinformować w sposób jasny i zrozumiały o:
- głównych cechach świadczenia,
- swoich danych identyfikacyjnych (np. NIP, REGON, adres, telefon)
- łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami,
- sposobie i terminie spełnienia świadczenia,
- stosowanej procedurze rozpatrywania reklamacji,
- przewidzianej przez prawo odpowiedzialności za jakość świadczenia,
- treści usług posprzedażnych i gwarancji,
- czasie trwania umowy, o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy,
- funkcjonalności treści cyfrowych
- mających znacznie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem.
PRZEJŚCIE WŁASNOŚCI, CIĘŻARÓW I OBOWIĄZKÓW
(art.548 §1 kodeksu cywilnego)
Z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na kupującego:
- korzyści i ciężary związane z rzeczą,
- niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy.
W przypadku przesłania rzeczy przez sprzedawcę, niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego dopiero z chwilą jej doręczenia kupującemu.
WYJĄTEK!
Jeśli sprzedawca nie miał wpływu na wybór przewoźnika (został on wyznaczony przez kupującego) wydanie rzeczy (oraz przejście korzyści i ciężarów związanych z rzeczą na rzecz kupującego) następuje w chwili powierzenia jej przez sprzedawcę przewoźnikowi.
(art.548 §3 kodeksu cywilnego)
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA WADY - RĘKOJMIA
(art. 556 kodeksu cywilnego)
Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną.
WADA
(art. 5561 §1 kodeksu cywilnego)
Wada fizyczna to niezgodność produktu z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:
- nie ma właściwości, które produkt tego rodzaju powinien,
- nie ma właściwości, o których konsument został zapewniony przez sprzedawcę lub reklamę,
- nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy okazji zawierania umowy, jeśli przedsiębiorca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia,
- została wydana kupującemu w stanie niezupełnym.
Wada prawna może polegać na tym, że kupiony przez konsumenta towar:
- jest własnością osoby trzeciej,
- jest obciążony prawem osoby trzeciej (np. prawo pierwokupu),
- cechuje się ograniczeniami w korzystaniu lub rozporządzaniu nim w wyniku decyzji lub orzeczenia właściwego organu (np. jako dowód w sprawie karnej).
CZAS OBOWIĄZYWANIA RĘKOJMI
(art. 568 kodeksu cywilnego)
Sprzedawca odpowiada wobec konsumenta za sprzedany towar, jeżeli wada zostanie stwierdzona w okresie 2 lat od momentu jego wydania.
Ograniczenie odpowiedzialności
(art.558§1 kodeksu cywilnego)
Jeżeli kupującym jest konsument, ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest dopuszczalne tylko w przypadkach określonych w przepisach szczególnych.
WYJĄTEK!
Towary używane - sprzedawca może ograniczyć okres swojej odpowiedzialności maksymalnie do 1 roku. O skróceniu terminu konsument powinien zostać poinformowany przed zawarciem umowy.
WYJĄTEK!
Nieruchomości - okres odpowiedzialności wynosi 5 lat od dnia wydania rzeczy kupującemu.
WAŻNE!
Przez pierwszy rok trwania odpowiedzialności sprzedawcy istnieje domniemanie, że stwierdzona wada lub jej przyczyna istniała już w momencie sprzedaży.
art.556 (2) kodeksu cywilnego)
Uwaga!
(art.557 §2 kodeksu cywilnego)
Sprzedawca jest zwolniony z odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli konsument w momencie zawarcia umowy wiedział o wadzie (towar sprzedawany jest po obniżonej cenie z uwagi na określoną usterkę, która jest wyraźnie oznaczona). Wada ta nie podlega reklamacji! Towar można natomiast zareklamować, jeżeli ujawni się w nim inna usterka, która nie była znana konsumentowi w momencie zakupu.
TERMIN ZŁOŻENIA REKLAMACJI, PRZEDAWNIENIE ROSZCZEŃ
(art. 568 § 2 Kodeksu cywilnego)
Roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na nową w ramach rękojmi przedawnia się z upływem 1 roku od dnia zauważenia wady.
Wzór zgłoszenia reklamacyjnego: http://konsument.umtychy.pl/wzory-pism
ŻĄDANIE
Pierwsza reklamacja:
- wymiana towaru na nowy* (art. 561 §1 kodeks cywilny)
-
naprawa towaru* (art. 561 §1 kodeks cywilny)
-
obniżenie ceny towaru (art. 560 indeks 1 kodeks cywilny)
Druga reklamacja:
(art. 560 §1 kodeks cywilny)
Jeżeli sprzedawca już raz rzecz naprawił lub wymienił, konsument może żądać:
- obniżenia ceny towaru
- zwrot gotówki
WAŻNE!
Kupujący nie może odstąpić od umowy i żądać zwrotu gotówki, jeżeli wada jest nieistotna.
(art.560 §4 kodeksu cywilnego)
TERMIN ROZPATRZENIA REKLAMACJI
(art.561 (5) kodeksu cywilnego)
- 14 dni kalendarzowych
- jeżeli konsument zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny określając kwotę, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.
KOSZTY REKLAMACJI
Doręczenie zgłoszenia reklamacyjnego i towaru do przedsiębiorcy w celu rozpatrzenia reklamacji odbywa się na koszt sprzedającego (art.561 indeks 2 §1 kodeksu cywilnego).
Koszty naprawy lub wymiany ponosi sprzedawca, w szczególności obejmuje to koszty demontażu i dostarczenia rzeczy, robocizny oraz ponownego zamontowania i uruchomienia (art.561 indeks 3 kodeksu cywilnego).
SZKODA
(art.566 § 1 kodeksu cywilnego)
W przypadku wady fizycznej rzeczy kupujący, może żądać naprawienia szkody. W szczególności żądanie to może obejmować:
- zwrot kosztów zawarcia umowy,
- kosztów odebrania, przewozu, przechowania, ubezpieczenia rzeczy,
- zwrot poniesionych nakładów.