14 listopada - Światowy Dzień Seniora
W dniu 17 października obchodziliśmy Dzień Sprzedaży Bezpośredniej, czyli transakcji dokonywanych poza stałym miejscem prowadzonej przez sprzedawcę działalności tj. na pokazach w hotelach, sanatoriach, restauracjach czy w domu konsumenta. Sprzedawcy oferują nie tylko towary tj. wyposażenie mieszkania, urządzenia, produkty medyczne, ale również usługi tj. sprzedaż prądu, gazu, usług telekomunikacyjnych.
Dzisiaj (14 listopada) przypada natomiast Światowy Dzień Seniora, będącego konsumentem, który wymaga szczególnej ochrony.
Sprzedaż bezpośrednia stanowi dla wielu seniorów wygodną formę dokonywania zakupów. Należy jednak pamiętać, że niesie za sobą ryzyko.
Osoby starsze, są zazwyczaj bardziej podatne na wpływy i łatwiej je przekonać nawet do bardzo kosztownych zakupów. Akwizytorzy w celu nakłonienia konsumenta do zawarcia umowy często stosują techniki manipulacji oraz wywierania wpływu.
Do najczęściej stosowanych technik należą poniższe reguły psychologiczne:
1. Reguła wzajemności – sprzedawca wręczając darmowy upominek wywołuje w kupującym poczucie obowiązku zakupienia oferowanego produktu
2. Reguła niedostępności – sprzedawca sugeruje, że oferta jest dostępna czasowo celem przymuszenia konsumenta do podjęcia natychmiastowej decyzji o zakupie
3. Reguła społecznego dowodu słuszności – sprzedawca sugeruje, że z oferowanego produktu korzysta szerokie grono konsumentów, wywołując poczucie, że dokonanie zakupu będzie stanowić właściwą decyzję.
4. Reguła autorytetu – sprzedawca powołuje się na szereg badań, statystyk czy opinii ekspertów w danej dziedzinie celem podniesienia rangi produktu
5. Reguła sympatii – sprzedawca jest uprzejmy oraz prawi konsumentowi komplementy, co często wywołuje w konsumencie uczucie, że odmówienie sprzedawcy będzie niegrzeczne
Więcej o regułach wywierania wpływu dowiesz się tutaj.
10 PRZYKAZAŃ ROZSĄDNEGO SENIORA
- Nie masz obowiązku zakupu towaru lub usługi
- Upewnij się, jakiego przedsiębiorcę reprezentuje sprzedawca
- Podejmuj przemyślane decyzje
- Zastanów się, czy stać Cię na zakup wartościowego produktu
- Bądź czujny, zwłaszcza, gdy czujesz się przymuszony do zakupu
- Nie ulegaj namowom - jeżeli możesz kupić coś dzisiaj, jutro też będzie to możliwie
- Nie sugeruj się zdaniem innych - to, że inni kupili produkt nie znaczy, że i ty musisz
- Nie ufaj ślepo reklamie
- Przed zakupem produktu medycznego skonsultuj zakup ze swoim lekarzem
- Nie pozwól sobie wmówić, że nie masz żadnych praw - jeśli podpiszesz umowę masz 14 dni na odstąpienie od umowy, bez względu na powody twojej decyzji
Gdy nie wiesz jak postąpić lub masz wątpliwości – nie bój się pytać.
Jeśli potrzebujesz pomocy - skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów
w twoim miejscu zamieszkania.
Seniorze, pamiętaj nie jesteś sam!!
Anna Tur
podinspektor