28 marca 2019 11:52

Od 3 grudnia 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/302 w sprawie nieuzasadnionego blokowania geograficznego oraz innych form dyskryminacji klientów ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności na rynku wewnętrznym (…).

 

Cel rozporządzenia

  • zapobieganie nieuzasadnionemu blokowaniu geograficznemu,
  • dyskryminacji klientów ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

 

Korzyści dla konsumentów

  • sprzedawca nie może odmówić sprzedaży czy dostępu do swojej strony internetowej użytkownikom innego kraju UE,
  • sklep internetowy nie może automatycznie przekierowywać klienta na wersję językową kraju, w którym się znajduje (chyba, że klient wyraża na to zgodę),
  • zabronione jest stosowanie formularzy, które uniemożliwiają wprowadzania danych osobom z innych krajów Unii Europejskiej.

 

Cena

     Na terenie różnych krajów UE nie będą obowiązywały te same ceny.

     Przepisy gwarantują jednak konsumentom dostęp do tych samych produktów w cenach oferowanych w innych krajach UE i EOG.

 

Płatność kartą

      Sprzedawca może dowolnie ustalić dostępne metody płatności.

      Oznacza to, że może wskazać rodzaje i kategorie kart, jakie akceptuje. Nie powinna mieć jednak znaczenia lokalizacja rachunku płatniczego lub kraj wydania karty        kredytowej/debetowej.

 

Wysyłka zakupów do Polski

      Przepisy nie nakładają na przedsiębiorcę obowiązku wysyłki towaru do kraju konsumenta, choć nie może on odmówić klientowi dokonania zakupu. Jeżeli                  przedsiębiorca nie oferuje doręczania produktu do kraju konsumenta, ten może odebrać towar osobiście lub uzgodnić sposób i miejsce dostawy w kraju przedsiębiorcy.

  

Usługi wyłączone z zakresu stosowania rozporządzenia

  • usługi audiowizualne, które mogą być świadczone na podstawie licencji terytorialnych (np. możliwość wykupienia abonamentu w serwisach streamingowych);
  • usługi finansowe – w tym usługi płatnicze (np. możliwość założenia rachunku bankowego);
  • usługi transportowe (np. sprzedaż biletów lotniczych).

 

Pomoc dla konsumentów

     bezpłatnych porad i pomocy udziela Europejskie Centrum Konsumenckie

 

Kary dla przedsiębiorców

 

W Polsce za egzekwowanie przepisów rozporządzenia w przypadku sporów indywidualnych odpowiedzialne są sądy powszechne.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może wszcząć postępowanie przeciw firmie o naruszanie zbiorowych interesów konsumentów. Jeżeli natomiast geoblokowanie będzie ograniczało konkurencję, Prezesa UOKiK przeprowadzi postępowanie antymonopolowe. W obu przypadkach przedsiębiorcom grożą kary finansowe do 10 proc. obrotów z poprzedniego roku.

 

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Treść polityki prywatności, a także informacje o tym, w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w Urzędzie Miasta Tychy oraz jakie masz związane z tym prawa znajdziesz tutaj. Kontynuowanie przeglądania naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza, że akceptujesz stosowanie plików cookies.