Przedsiębiorco, "Poznaj swojego kontrahenta" - wspólna kampania PSSB, Federacji Konsumentów i UOKiK
Dostrzegając potrzebę zwiększenia uwagi społecznej oraz intensyfikacji działań o charakterze edukacyjnym dotyczących szczególnej grupy konsumentów, jaką są osoby starsze, Miejski Rzecznik Konsumentów w Tychach wspiera akcję Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej i Federacji Konsumentów realizowanej pod patronatem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pod hasłem Poznaj swojego kontrahenta.
Celem kampanii jest przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym stosowanym podczas pokazów na rynku sprzedaży bezpośredniej.
Zdarza się, że podczas spotkań konsumenci, najczęściej osoby starsze, poddawani są manipulacjom. Przedsiębiorcy wykorzystują ich ufność i zapraszają na spotkania pod pretekstem przeprowadzenia bezpłatnego badania, występów kabaretowych albo prezentacji kulinarnej z degustacją. Ukrywany jest tym samym rzeczywisty, handlowy cel spotkania. Bywa, że konsumenci wprowadzani są w błąd, co do faktycznych właściwości oferowanych produktów, czasem wmawia się im zły stan zdrowia, wskazując jednocześnie na jedyne remedium, w postaci oferowanych towarów. Konsumenci wychodzą z takich spotkań z drogim kompletem garnków, urządzeniem do magnetoterapii czy umową na pakiet usług pseudomedycznych.
Prezentacje mają najczęściej miejsce w wynajętych salach, np. w hotelach, restauracjach, domach weselnych, ale także w sanatoriach, a nawet szkołach czy szpitalach.
Kampania Poznaj swojego kontrahenta zwraca uwagę, że brak zachowania szczególnej ostrożności przy wynajmowaniu pomieszczenia na wydarzenia o charakterze handlowym może być nie tylko nieetyczny, ale przede wszystkim stanowić przyzwolenie na stosowane nieuczciwe praktyki i nadużycia.
Szanując zasadę swobody działalności gospodarczej, zapraszam Państwa do lektury materiału informacyjnego.
Katarzyna Szostak-Zjawiony
Miejski Rzecznik Konsumentów