Reklamacja zwierząt
Zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt, zwierzę - jako istota żyjąca nie jest rzeczą. Jednakże z chwilą zawarcia umowy sprzedaży, w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, zwierzę jest postrzegane jako towar. Powyższe wiąże się również z uregulowaną w ww. ustawie odpowiedzialnością sprzedawcy z tytułu rękojmi za jego wady.
PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z dnia 21 lipca 1997 roku o ochronie zwierząt (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 122, 1123.),
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny ( Dz.U.2019.1145 t.j. z dnia 2019.06.19).
PRAWO DO REKLAMACJI
Z chwilą ujawnienia wad towaru kupujący uprawniony jest do złożenia reklamacji do sprzedającego (art. 561 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny).
DEFINICJA WADY
Przez wadę fizyczną można rozumieć np. bezpłodność zwierzęcia, brak słuchu, wzroku czy ujawnienie chorób wymagających kosztownego leczenia lub uśpienia (art. 5561 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny).
DWULETNIA ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPRZEDWAWCY
Sprzedawcy i hodowcy niechętnie biorą jednakże odpowiedzialność, często obciążając konsumenta winą za stan zdrowotny zakupionego zwierzęcia. Powszechnie stosowanym argumentem jest ujawnienie choroby w trakcie sprawowania opieki przez właściciela. Sprzedawca często sugeruje zaniedbanie ze strony kupującego.
W ocenie wielu przedsiębiorców, wraz z chwilą wydania pupila, to kupujący winien ponosić odpowiedzialność za dalsze losy zwierzęcia. Wbrew powyższemu, należy wskazać, że zgodnie z art. 568 § 1 k.c. odpowiedzialność sprzedawcy za wydany towar (tu: zwierzę) kończy się z upływem dwóch lat od chwili jego wydania.
DOMNIEMANIE ISTNIENIA WADY W CHWILI SPRZEDAŻY
Wymaga wyjaśnienia, że zgodnie z art. 5562 k.c., jeśli wada zostanie ujawniona w przeciągu roku od chwili wydania towaru (tu: zwierzęcia), istnieje domniemanie, że posiadał wadę już w chwili sprzedaży. To na sprzedawcy ciąży zatem obowiązek udowodnienia braku jego odpowiedzialności. Samo twierdzenie, niepoparte żadnym materiałem dowodowym np. w postaci badań z lecznicy weterynaryjnej czy zeznań świadków uprawdopodabniających odpowiedzialność nowego właściciela, należy uznać za niewystarczające.
ROSZCZENIE REKLMACYJNE KONSUMENTA
W przypadku zakupu chorego zwierzęcia, konsument ma możliwość złożenia wobec sprzedawcy żądania obejmującego wymianę towaru, naprawę (należy przez to rozumieć przeprowadzenie leczenia) lub złożenia oświadczenia o obniżenia ceny. W szczególnych przypadkach, w tym ujawnienia wady istotnej np. śmierci zwierzęcia, konsumentowi przysługuje również uprawnienie do odstąpienia od umowy sprzedaży i w konsekwencji do jej rozliczenia.
DODATKOWE ROSZCZENIE ODSZKODOWAWCZE KONSUMENTA
Wraz z koniecznością poniesienia przez kupującego kosztów leczenia pupila, jego transportu do lecznicy itp. konsument może zwrócić się do sprzedawcy z roszczeniem o naprawienie szkody (art. 415 k.c., art. 471 k.c. oraz 566 §1 i 2 k.c.).
ZANIM KUPISZ
Rozważając zatem zakup zwierzęcia, należy przed zawarciem umowy dokładnie sprawdzić danego hodowcę czy sklep zoologiczny. Należy zweryfikować, w miarę możliwości, w jakich warunkach trzymane są zwierzęta. W przypadku wątpliwości dotyczących zakupu rasowych psów czy kotów warto sprawdzić czy dany przedsiębiorca jest zrzeszony w związku kynologicznym (w przypadku psów rasowych) czy związku felinologicznym (w przypadku kotów rasowych). Warto skontaktować się z w. organizacjami i zasięgnąć potrzebnych informacji, co pozwoli ograniczyć ryzyko zakupu przyjaciela od niekontrolowanego hodowcy.
Zakup zwierzęcia z niesprawdzonego źródła nie daje pewności, co do jego pochodzenia, zapewnionych warunków hodowlanych czy stanu zdrowia. Powyższe, w perspektywie długoterminowej może w skutkach okazać się dla kupującego problematyczne i kosztowne.
ROZWAŻ ADOPCJĘ
Przed dokonaniem zakupu pupila, rozważ przez moment bezpłatną adopcję zwierzęcia z miejskiego schroniska. Pamiętaj, że cena rasowego psa jest zwykle bardzo wysoka. Miłość okazana przez potrzebującego czworonoga może okazać się bezcenna.
Związek kynologiczny: https://www.zkwp.pl/
Związek felinologiczny: https://www.pzf.pl/