Prawa konsumenta w czasach koronawirusa
Sytuacja w kraju sprzyja nieuczciwym działaniom niektórych przedsiębiorców liczących na szybki zysk. Konsumenci powinni zatem zachować szczególną ostrożność!
Ceny i właściwości towarów
Wprowadzony 15 marca br. stan epidemiczny przyczynia się do rosnącego lęku o zdrowie oraz obaw o dostęp do podstawowych produktów spożywczych, a zatem sprzyja także nieuczciwym działaniom przedsiębiorców.
W efekcie wprowadzają oni w błąd, informując, że oferowane produkty mogą chronić przed chorobą lub znacząco zawyżają ceny produktów higienicznych czy spożywczych.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął decyzję o powołaniu specjalnego zespołu w urzędzie, który będzie monitorował działania przedsiębiorców w opisanym zakresie. Jeśli praktyki zostaną potwierdzone, podejmowane będą dalsze działania ograniczające nieakceptowalne zachowania przedsiębiorców.
Zgodnie z komunikatem ceny w sklepach internetowych będą kontrolowane przez pracowników UOKIK, a pracownicy Inspekcji Handlowej będą monitorować ceny w sklepach stacjonarnych, w tym sieciach handlowych.
Aktualizacja 24 marca 2020 roku:
Zgodnie z dzisiejszym komunikatem Prezesa UOKiK uruchomiono dedykowane ww. zgłoszeniom:
- e-mail: monitoring@uokik.gov.pl,
- numery telefonów: 801 440 220, 22 290 89 16.
Dodatkowo, UOKiK uruchomił specjalną stronę, na której znaleźć można podstawowe informacje dot. zmieniającej sie sytuacji oraz praw przysługujących konsumentom w związku z pandemią koronawirusa: https://www.uokik.gov.pl/koronawirus.php.
Ponadto, prawie wszystkie internetowe platformy sprzedażowe, na podstawie zgłoszeń swoich klientów, podejmują działania mające na celu wyeliminowanie takich ofert.
Trudności w spłacie kredytu
Dla wielu osób wprowadzone obostrzenia oraz zasady bezpieczeństwa wiążą się z niepewnością uzyskania wynagrodzenia, a nawet całkowitym brakiem dochodów z pracy, co może skutkować trudnościami w spłacie zobowiązań.
Związek Banków Polskich w swoim komunikacie informuje o działaniach pomocowych, które podejmowane są w związku z pandemią koronawirusa.
Konsumenci, którzy utracą płynność finansową i mogą mieć trudności z terminową spłatą kredytów (konsumenckich, hipotecznych) mogą liczyć m.in. na:
- przyspieszoną procedurę rozpatrzenia wniosku o prolongatę/zawieszenie spłaty,
- bezkosztowe rozpatrzenie wniosku o odroczenie spłaty kredytu.
Banki uczestniczą w pracach, które pozwolą w krótkim czasie podnieść maksymalną kwotę płatności zbliżeniowych do 100 PLN, a także współpracując z Fundacją Polska Bezgotówkowa podejmą działania zmierzające do zwiększenia liczby terminali płatniczych.
Zwiększenie liczby transakcji płatniczych realizowanych kartami, w szczególności bezdotykowo i jednoczesne ograniczenie płatności gotówkowych może mieć bowiem istotne znaczenie w ograniczeniu rozprzestrzeniania się wirusa.
Banki deklarują, że zapisy tego Komunikatu zostaną niezwłocznie wdrożone i stosowane przez banki.
Zakupy na odległość
Konieczność pozostania w domu przyczynia się jednocześnie do wzostu zainteresowania ofertą sklepów internetowych. Wiele z nich kusi obecnie specjalnymi zniżkami, darmową dostawą oraz wydłużeniem prawa do zwrotu towaru.
PPRZYPOMINAM, ŻE ROBIĄC ZAKUPY PRZEZ INTERNET, NALEŻY ZACHOWAĆ OSTROŻNOŚĆ.
PAMIĘTAJ:
1.sprawdź opinię o sprzedawcy na forum internetowym,
2.przeczytaj dokładnie regulamin sprzedawcy,
3.sprawdź całkowity koszt towaru tj. cenę i koszty wysyłki,
4.dowiedz się dokładnie jaki jest termin realizacji zamówienia i w jaki sposób możesz odstąpić od umowy,
5.sprawdź dane kontaktowe (adres i telefon) przedsiębiorcy, który prowadzi sklep internetowy, jeżeli nie ma go na stronie WWW nie kupuj!
6.zachowaj w pamięci komputera dane sprzedawcy, ofertę i kopię zamówienia,
7.nie musisz odbierać paczek których nie zamówiłeś !
Podstawowe informacje o prawach konsumenta dotyczących zakupów na odległość znajdziesz tutaj, a wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy zamieszczono w zakładce WZORY.
grafika: UOKiK