Święta, święta….
Grudzień jest wyjątkowym miesiącem, kojarzącym się z zapachem dopiero co ściętej choinki czy świeżo upieczonego piernika. Przed świętami szczególnie myślimy również o swoich najbliższych.
Najmłodsi z utęsknieniem wyczekują natomiast świętego Mikołaja, który ma w zwyczaju zostawiać im prezenty pod choinką. Niestety, święty Mikołaj podczas zakupów bardzo często zapomina, że również jest konsumentem i powinien znać swoje prawa.
Wobec powyższego, Miejski Rzecznik Konsumentów w Tychach przygotował dla wszystkich świętych Mikołajów poradnik, który z pewnością okaże się przydatny podczas gorączki świątecznych zakupów.
Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym
Przyjęcie zwrotu towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym stanowi wyłącznie dobrą wolę przedsiębiorcy. Sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć od nas produktu, więc sam ustala warunki zwrotu. Termin zwrotu może zatem różnić się w zależności od sklepu. Ponadto, sprzedawca decyduje czy zwrot zostanie dokonany w gotówce, na kartę podarunkową, czy tylko wymieni towar. Sprzedawca może również oczekiwać zwrotu oryginalnego pudełka do towaru. Należy zatem czytać regulaminy sklepów przed zakupem.
Zwrot towaru zakupionego przez internet
Dokonując zakupu przez internet konsument ma 14 dni na zwrot towaru od dnia jego odebrania (art. 27 ustawy [1]). Należy jednak pamiętać, że nie każdy towar można zwrócić. Sprzedawca może bowiem wyłączyć prawo do odstąpienia od umowy np.: ze względów higienicznych (np. bielizna) czy wykonania towaru zgodnie ze specyfikacją konsumenta (art. 38 ustawy [1]).
Różnica w cenie oferowanego towaru
Często zdarza się, że cena towaru widniejąca na półce sklepowej nie zgadza się z ceną podaną przez sprzedawcę podczas płatności. W przypadku różnicy w cenie oferowanego produktu Konsument ma prawo oczekiwać sprzedaży towaru po cenie dla niego korzystniejszej (art. 5 ustawy [2]). Sprzedawca nie ma prawa odmówić spełnienia tego żądania powołując się np. na nieaktualnie obowiązującą promocję.
Wszelkie nieprawidłowości dotyczące rozbieżności w cenie produktów należy zgłaszać w Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej.
Sprzedaż ratalna
Wiele sklepów oferuje sprzedaż ratalną. Pamiętaj, by starannie czytać warunki umowy. W wielu przypadkach, po uwzględnieniu wszystkich kosztów związanych z zaciągnięciem kredytu okazuje się, że ostateczna kwota do zapłaty może znacznie przewyższać cenę produktu. W przypadku wątpliwości, skonsultuj warunki umowy z zaufaną osobą bądź rzecznikiem konsumentów.
Uszkodzona przesyłka
Bywa, że towar zakupiony przez internet dociera do odbiorcy uszkodzony. Pamiętaj, żeby spisać, najlepiej już przy odbiorze protokół szkody z kurierem (masz na to 7 dni), co ułatwi Ci proces reklamacyjny u sprzedawcy. Brak protokołu nie pozbawia Cię jednakże roszczeń reklamacyjnych. W postępowaniu reklamacyjnym pomocni mogą się okazać również świadkowie, czyli osoby, które były z Tobą w chwili doręczenia przesyłki.
Reklamacja towaru
Do złożenia reklamacji nie potrzebujesz paragonu. Sprzedawca nie ma też prawa uzależniać przyjęcia zgłoszenia reklamacyjnego od jego posiadania. Do złożenia reklamacji wystarczy każdy inny dowód potwierdzający zawarcie umowy np. potwierdzenie przelewu, wydruk z karty płatniczej czy oświadczenie świadka.
Reklamacja towaru zakupionego w promocji czy na przecenie
Towar zakupiony na promocji lub przecenie również podlega reklamacji. Jeśli produkt został przeceniony z uwagi na defekt, o którym wiedziałeś w chwili zawarcia umowy, wówczas tej konkretnej wady nie możesz reklamować. Możesz jednak reklamować towar w pozostałym zakresie.
Reklamacja żywności
Podczas świąt kupujemy duże ilości artykułów spożywczych. Pamiętaj, że je również możesz reklamować. Wszelkie zastrzeżenia dotyczące oznakowania, jakości i bezpieczeństwa produktów żywnościowych podlegają kontroli Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
Pamiętaj
W przypadku jakichkolwiek problemów z realizacją umowy sprzedaży czy procedurą reklamacyjną możesz skorzystać z bezpłatnej porady prawnej rzecznika konsumentów w swoim mieście.
Dostępna jest również infolinia konsumencka, prowadzona przez Fundację Konsumentów tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 (pon. – pt. w godz. 8:00 - 18:00)
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta,
- ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług.