Jak kupować i nie zwariować? Przygotuj się na wyprzedaże!
W związku ze zbliżającym się „Black Friday” oraz „Cyber Monday”, przygotowaliśmy poradnik dla kupujących.
Historia listopadowych wyprzedaży
BLACK FRIDAY to piątek po Dniu Dziękczynienia (czyli ostatni piątek listopada). Wiele osób utożsamia ten dzień z początkiem sezonu zakupów przed Bożym Narodzeniem. Zwyczaj ten narodził się w Stanach Zjednoczonych. Od początku XXI wieku, z powodów komercyjnych, Black Friday staje się popularny w coraz większej liczbie krajów.
CYBER MONDAY – to poniedziałkowe wyjątkowe okazje dostępne w sklepach internetowych.
Obecnie w Polsce prowadzone są przez sklepy kampanie reklamowe promujące duże obniżki oraz wyprzedaże przez cały miesiąc listopad.
Czy naprawdę są to korzystne oferty? W jakie pułapki można wpaść polując na okazje?
Różnica w cenie towaru na metce i przy kasie
Masz prawo domagać się sprzedaży towaru po cenie korzystniejszej [1]. Tłumaczenie sprzedawcy, że zapomniał zmienić cenę jest nieskuteczne!
Zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym
Przed zakupem upewnij się, czy będziesz mógł zwrócić towar. Prawo nie reguluje obowiązku przyjęcia przez sprzedawcę towaru zakupionego stacjonarnie. Wszystko zależy zatem od dobrej woli sprzedawcy.
Jeśli nie jesteś pewien zakupu – zapytaj!
W sklepach są różne terminy na zwrot towaru i różne formy zwrotu. Niektóre sklepy mogą odmówić Ci zwrotu gotówki i zaproponować jedynie kartę podarunkową lub wymianę towaru na inny.
Reklamacja towaru
Sklep odpowiada za wady towaru przez 2 lata licząc od dnia wydania rzeczy [2].
Towar zakupiony na promocji również możesz reklamować.
Jeśli przed zakupem zostałeś poinformowany, że produkt ma obniżoną cenę z uwagi na jakąś wadę, nie możesz reklamować wyłącznie wady, o której wiedziałeś.
Do złożenia reklamacji nie potrzebujesz paragonu. Do złożenia reklamacji wystarczy każdy inny dowód potwierdzający zawarcie umowy np. potwierdzenie przelewu, wydruk z karty płatniczej czy oświadczenie świadka.
Zwrot towaru zakupionego przez Internet
W przypadku zakupów przez internet, możesz zwrócić towar w ciągu 14 dni od jego odebrania [3].
Pamiętaj, że sprzedawca może nie przyjąć zwrotu towaru, który był wykonywany na twoje indywidualne zamówienie czy ze względów higienicznych (np. bielizna) [4].
Uważaj na podejrzane sklepy internetowe
Podczas zakupów internetowych zwróć uwagę na treść strony internetowej sklepu.
Jeśli sklep nie posiada regulaminu – UCIEKAJ!
Sprzedawca jest zobowiązany przekazać konsumentowi szereg informacji m.in. nazwę, adres siedziby czy dane rejestrowe [5].
Jeśli sklep posiada regulamin - upewnij się kto jest sprzedawcą i jaki jest termin realizacji zamówienia.
Może okazać się, że zawierasz umowę sprzedaży z zagranicznym sprzedawcą (np. z Chin lub z Wlk. Brytanii), a ewentualny zwrot towaru będzie utrudniony.
Problemy ze sprzedawcą
Nie masz kontaktu ze sprzedawcą?
Sklep od miesiąca obiecuje, że wyśle Ci zakupiony towar?
Sprzedawca nie chce przyjąć reklamacji?
Nie wiesz co robić?
Skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów w swoim miejscu zamieszkania i otrzymaj bezpłatną pomoc prawną!
Jeśli sprzedawca prowadzi działalność na terenie Unii Europejskiej w celu uzyskania pomocy skontaktuj się z Europejskim Centrum Konsumenckim.
Podstawa prawna
- art. 5 ustawy z dnia 9 maja 2014 roku o informowaniu o cenach towarów i usług
- art. 568 §1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny
- art. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta
- art. 38 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta
- art. 12 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta