6 grudnia 2023 13:44

Nadeszły Mikołajki. Z tej okazji Miejski Rzecznik Konsumentów przypomina wszystkim Mikołajom najważniejsze kwestie związane z zakupami i prezentami.

 

Termin realizacji zamówienia

Sklepy internetowe mają ogrom pracy podczas gorączki świątecznych zakupów. Potrzebujesz kubka z reniferem? A może chcesz kupić nowe bombki? Jeśli chcesz otrzymać produkt na czas, rób zakupy z wyprzedzeniem.

Zwrócić również uwagę na termin dostawy. Informację na ten temat znajdziesz w regulaminie sklepu internetowego. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnego stresu.

 

Odstąpienie od umowy zawartej na odległość

Jeśli jesteś uważnym konsumentem, to już pewnie wiesz, że prawo nie reguluje zwrotu towaru zakupionego W SKLEPIE STACJONARNYM i jest on wyłącznie DOBRĄ WOLĄ PRZEDSIĘBIORCY.

Zwroty możliwe są jeśli kupujesz produkt przez internet. Ustawowa możliwość odstąpienia od umowy w 14-dniowym terminie dotyczy jedynie sytuacji, gdy kupujemy towar od przedsiębiorcy [1].

Niestety, często zapominamy, że jeśli kupujemy towar od osoby fizycznej, nie będziemy mogli go zwrócić jeśli sprzedający nie wyrazi na to zgody.

 

Nie wszystko można zwrócić

Niestety, nie wszystko możesz zwrócić. Sprzedawca nie musi przyjąć zwrotu produktów o szczególnym charakterze np.:

  •  bielizny czy słuchawek dousznych ze względów higienicznych
  •  płyt CD z uwagi na ochronę praw autorskich, po odpieczętowaniu folii ochronnej
  • towarów, które wyprodukowano według indywidualnych potrzeb konsumenta (np. personalizowanych koszulek, zabawek z imieniem dziecka itp.) [2].

 

Odpowiedzialność konsumenta za zmiejszenie wartości towaru 

Pamiętaj, że zakupiony przez internet produkt możesz sprawdzić dokładnie w ten sam sposób, w jaki możesz przetestować go w sklepie.

Konsument ponosi bowiem odpowiedzialność za zmniejszenie wartości towaru będące wynikiem korzystania z niego w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania towaru. [3].

Jeśli zatem przetestujesz produkt w sposób wykraczający poza tzw. "zwykły zarząd", sprzedawca może potrącić cześć wpłaconych przez Ciebie pieniędzy.

  

Reklamacja

Jeśli w końcu udało Ci się zamówić wymarzone przez dziecko prezent, ale doszło do uszkodzenia przesyłki w transporcie - bądź czujny! Nie zapomnij spisać protokołu szkody z kurierem. Masz na to 7 dni od odebrania paczki. Ułatwi Ci to dalszy proces reklamacyjny.

Często sprzedawca w takiej sytuacji odsyła kupującego do przewoźnika tłumacząc, że to do niego należy kierować reklamacje. Przypominamy, że to sprzedawca odpowiada względem konsumenta za niewykonanie lub nienależyte umowy, w tym umowy przewozu [4] (chyba, że wybrałeś inny rodzaj transportu niż oferowany przez sprzedawcę).

 

Produkty cyfrowe

Dzieci są doskonale zaznajomione z najnowszymi technologiami. Z tego powodu, Mikołaj coraz częściej przynosi najmłodszym w prezencie gry komputerowe lub doładowania do różnych platform rozrywkowych.

Bądź jednak ostrożny! Zwróć uwagę, na jakiej platformie kupujesz produkt cyfrowy. Kupuj tylko u zaufanych sprzedawców.

Pamiętaj, że popularne sklepy typu tj. STEAM czy GOG są prowadzone przez zagraniczne podmioty. W przypadku problemów z zakupionym produktem, proces reklamacyjny może być utrudniony.

 

Produktu cyfrowe – niewykonanie umowy i reklamacja

Zgodnie z przepisami, sprzedawca jest zobowiązany do wydania konsumentowi produktu cyfrowego niezwłocznie po jego zakupie [5]. Jeśli zatem od razu nie otrzymałeś produktu cyfrowego od przedsiębiorcy, wezwij go do jego wydania wyznaczając mu na to stosowny termin. W przypadku bezskutecznego upływu terminu, możesz odstąpić od umowy [6].

Produkt cyfrowy posiada wadę? A może zakupiona gra jest niekompletna lub wbrew zapewnieniom sprzedawcy jest niekompatybilna z twoim komputerem? Złóż reklamację! [7]

 

Potrzebujesz pomocy?

Skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów w swoim miejscu zamieszkania.

 

 

 

 

Podstawa prawna

  1. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta ( t.j Dz. U. z 2020 r. poz.287, z 2021 r. poz. 2105.)
  2. 38 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta ( t.j Dz. U. z 2020 r. poz.287, z 2021 r. poz. 2105.)
  3. 34 ust 4 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta ( t.j Dz. U. z 2020 r. poz. 287, z 2021 r. poz. 2105.)
  4. 548 § 3 ustawy z dnia z 24 kwietnia 1964 roku kodeks cywilny (Dz.U.2023.1610 t.j.)
  5. 43j ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta ( t.j Dz. U. z 2020 r. poz. 287, z 2021 r. poz. 2105.)
  6. 43j ust. 4 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta ( t.j Dz. U. z 2020 r. poz. 287, z 2021 r. poz. 2105.)
  7. 43m ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta ( t.j Dz. U. z 2020 r. poz. 287, z 2021 r. poz. 2105.)

 

 

Publikowane artykuły stanowią poradę prawną zawierającą odniesienie do obowiązujących przepisów, nie uwzględniającą indywidualnej sytuacji konsumenta.

 

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Treść polityki prywatności, a także informacje o tym, w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w Urzędzie Miasta Tychy oraz jakie masz związane z tym prawa znajdziesz tutaj. Kontynuowanie przeglądania naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza, że akceptujesz stosowanie plików cookies.