14 lutego 2024 13:57

Z okazji nadchodzących Walentynek, przygotowałyśmy mini poradnik dla wszystkich zakochanych, jak mądrze i świadomie kupować prezenty dla drugiej połowy. 

 

Odstąpienie od umowy zawartej z trybie na odległość

Jeśli zakupiłeś perfumy i okazały się one nietrafionym zakupem, masz 14 dni na zwrot towaru od momentu jego odbioru [1]. Jeśli perfumy zostały przetestowane, musisz się liczyć z możliwym potrąceniem części wpłaconych pieniędzy [2].

 

Pamiętaj, że nie wszystko, co kupisz przez internet możesz zwrócić. Sprzedawca nie musi przyjąć zwrotu produktów o szczególnym charakterze np. bielizny ze względów higienicznych [3].

 

Zwroty w sklepie stacjonarnym

W przypadku zakupu towaru w sklepie stacjonarnym należy pamiętać, że przyjęcie zwrotu zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Jeśli nie masz pewności czy rozmiar zakupionej bielizny jest właściwy, zapytaj przed zakupem o warunki zwrotu. Zamiast gotówki, sprzedawca może zaproponować bon podarunkowy lub wymianę towaru na inny. Każdy sklep może również przewidywać inny termin na zwrot produktu.

 

Poczta kwiatowa

Zleciłeś doręczenie kwiatów poczcie kwiatowej? Zamówiony bukiet nie dotarł na czas do odbiorcy? Wysłano róże zamiast ulubionych tulipanów? Złóż reklamację! Możesz oczekiwać obniżenia ceny lub nawet zwrotu całości środków.

 

Słodycze

Kupiłeś przeterminowane czekoladki? A może nie mają nadzienia? Złóż reklamację! [4] Wezwij sprzedawcę do wymiany towaru. Możliwe, że sprzedawca wymieni słodycze nawet od ręki i zdążysz je jeszcze wręczyć.

 

Bony podarunkowe

Jeśli w ramach prezentu postanowiłeś kupić kartę podarunkową lub voucher pamiętaj, że sprzedawca niepowinien zmuszać Cię do jego wykorzystania w konkretnym terminie. Tego typu działanie jest sprzeczne z prawem, co potwierdza kształtujące się orzecznictwo. Jeśli zatem termin na wykorzystanie vouchera upłynął skieruj do sprzedawcy pismo z wnioskiem o umożliwienie jego ponownego wykorzystania.

 

Szukasz pomocy?

Jeśli potrzebujesz porady prawnej lub interwencji w sporze z przedsiębiorcą, skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów w swoim miejscu zamieszkania.

 

 

Podstawa prawna

  1. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta ( t.j Dz. U. z 2020 r. poz. 287, z 2021 r. poz. 2105.)
  2. 34 ust 4 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta ( t.j Dz. U. z 2020 r. poz. 287, z 2021 r. poz. 2105.)
  3. 38 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta ( t.j Dz. U. z 2020 r. poz. 287, z 2021 r. poz. 2105.)
  4. 43d ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta ( t.j Dz. U. z 2020 r. poz. 287, z 2021 r. poz. 2105.)
Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Treść polityki prywatności, a także informacje o tym, w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w Urzędzie Miasta Tychy oraz jakie masz związane z tym prawa znajdziesz tutaj. Kontynuowanie przeglądania naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza, że akceptujesz stosowanie plików cookies.