Czy możliwy jest zwrot towaru do sklepu?
Bardzo często zdarza się, że po dokonanych zakupach dochodzimy do wniosku, że zakupiony towar nie jest nam potrzebny, przestał nam się podobać bądź okazał się być nietrafionym prezentem. Konsumenci będąc w przekonaniu o możliwości zwrotu towaru, udają się do sprzedawcy, gdzie spotykają się z informacją - zwrotów nie przyjmujemy! Wówczas rozżaleni zwracają się do Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Tychach, by upewnić się czy działanie sprzedawcy jest zgodne z prawem. W roku bieżącym odnotowano już około 30 porad w tym zakresie. Niestety uzyskana w biurze rzecznika informacja nie różni się od stanowiska sprzedawcy. Rzeczywiście zwrotów nie ma.
Możliwość taka istniała jedynie do roku 1995, w którym uchylono akt prawny będący podstawą do rezygnacji z pełnowartościowego towaru na życzenie kupującego w terminie 5 dni od daty sprzedaży. Prawo do zwrotu towaru bez wskazania przyczyny nadal tkwi jednak w świadomości wielu konsumentów. Obecnie zmuszeni jesteśmy robić przemyślane zakupy, bowiem sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć od nas produktu i oddać nam pieniędzy. Zależy to wyłącznie od jego dobrej woli. Na szczęście wiele sklepów dobrowolnie zobowiązuje się, że zwróci nam pieniądze, jeśli zrezygnujemy z zakupu w określonym przez sklep terminie. Należy to jednak sprawdzić jeszcze przed zakupem i dowiedzieć się dokładnie, jakie są warunki zwrotu, a przede wszystkim czy sklep zwróci nam pieniądze, czy tylko zgodzi się na wymianę produktu na inny w tej samej cenie.
Istnieją jedynie dwa wyjątki od powyższej reguły. Ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta daje nam możliwość odstąpienia od umowy na piśmie bez podania przyczyny w terminie 10 dni licząc od dnia zawartej umowy, w przypadku umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa (np. na pokazie) bądź od dnia wydania rzeczy w razie umów zawieranych na odległość (np. przez telefon, internet).