Kara dla biura poróży Itaka
W wyniku przeprowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów kontroli stwierdzono, że organizator, biuro podróży Itaka, nie podawał rzetelnych i pełnych informacji, m.in. na temat zgłaszania nieprawidłowości podczas trwania imprezy turystycznej.
W stosowanych wzorcach umownych znalazło się sześć postanowień wpisanych do rejestru klauzul niedozwolonych. Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziło m.in. postanowienie zgodnie, z którym konsument nie miał prawa domagać się rekompensaty za opóźnienia rozpoczęcia imprezy turystycznej, które były krótsze niż 12 godzin.
Zgodnie z prawem każde opóźnienie wiąże się z wykonaniem umowy w sposób nienależyty, co dla klienta może oznaczać prawo do ubiegania się o stosowną rekompensatę.
Biuro podróży ponosi również odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy i nie może jej wyłączyć na podstawie postanowień w niej zawartych (wyjątek stanowią sytuacje spowodowane: działaniem lub zaniechaniem samego klienta, niemożliwym do przewidzenia działaniem osoby trzeciej albo siłą wyższą).
UOKiK zakwestionował również zapis dotyczący braku możliwości odzyskania ceny zapłaconej za niewykorzystane przez klienta elementy programu imprezy np. wycieczek.
Natomiast, zgodnie z prawem, gdy jedno lub kilka świadczeń będących częścią usługi turystycznej nie zostaną zrealizowane lub zostaną zrealizowane tylko częściowo, konsument może domagać się rekompensaty od organizatora imprezy turystycznej.
Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorcę karę w łącznej wysokości 2 747 931 zł. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorcy przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Szczegóły: http://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=2685
Karolina Sobczak
Inspektor