Zmiana przepisów z zakresu praw konsumentów
2 czerwca 2014 8:54
Obecnie podstawowe prawa konsumentów w zakresie składania reklamacji wadliwych towarów zawierają przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (Dz.U. z 2002 r. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.), w której określono zasady niezgodności towaru z umową.
Od kilku miesięcy trwały prace nad przygotowaniem nowej ustawy, która zastąpi dotychczasowe rozwiązania z zakresu prawa konsumentów do składania reklamacji oraz transakcji realizowanych w poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość.
W dniu 30 maja 2014 roku Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy o prawach konsumenta. Po podpisaniu aktu przez Prezydenta RP, zmienione przepisy zaczną obowiązywać w ciągu sześciu miesięcy od momentu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw RP.
ZMIANY - PRAWO DO REKLAMACJI
Przede wszystkim nowe przepisy wydłużą okres domniemania występowania wady w towarze już w chwili jego wydania. Obecne przewidują 6 miesięcy, natomiast nowe uregulowania wydłużą ten termin do 12 miesięcy. Po zgłoszeniu reklamacji przed upływem tego terminu automatycznie zakłada się, że rzecz była wadliwa w chwili jej sprzedaży.
Zmienione przepisy przywracają pojęcie wady towaru, która zgodnie z art. 5561 kodeksu cywilnego polegać ma na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową, w szczególności gdy rzecz:
- nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć,
- nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego,
- nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy,
- została wydana kupującemu w stanie niezupełnym.