Nowe prawa konsumentów
27 marca 2015 8:55
Informujemy, iż w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował specjalną stronę internetową:
http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl/
Jednocześnie przypominamy, iż obecnie, konsumentom przysługuje prawo do zwrotu towaru zakupionego na odległość (np. przez internet, telefon) w terminie 14 dni od daty odebrania przesyłki, a także rezygnacja z umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa (np. na pokazie) w ciągu 14 dni od jej zawarcia. Dotychczas termin ten wynosił 10 dni. Nie zmieniły się natomiast przepisy odnośnie braku możliwości dokonania zwrotu towarów zakupionych w sklepach stacjonarnych!!!. Jednocześnie, nowe przepisy dotyczące sprzedaży konsumenckiej, przywróciły pojęcie rękojmi za wady uregulowanej obecnie w ustawie kodeks cywilny. Kupującemu przysługuje prawo do składania reklamacji do sprzedawcy przez okres dwóch lat od dokonania zakupu. Ponadto, wydłużono okres domniemania istnienia wad w towarze z dotychczasowych 6 miesięcy do 1 roku. Pamiętajmy, że w razie wystąpienia wady konsument może złożyć do sprzedawcy reklamację z tytułu rękojmi i zażądać jednego z czterech działań:- wymiany towaru na nowy;
- naprawy towaru;
- obniżenia ceny;
- odstąpienia od umowy – o ile wada jest istotna.
- łatwość i szybkość wymiany lub naprawy towaru;
- charakter wady – istotna czy nieistotna;
- to, czy towar był wcześniej reklamowany.