Podejrzane praktyki firm telekomunikacyjnych
Na przestrzeni ostatnich miesięcy do biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Tychach zgłosiło się już kilkadziesiąt osób, które, jak twierdzą, zostały wprowadzone w błąd przez nieuczciwych przedstawicieli firm telekomunikacyjnych.
Kwestionowane praktyki jakich
dopuszczają się najczęściej przedsiębiorcy skierowane są w osoby starsze, a
dotyczą umów zawieranych na odległość, czyli przez telefon albo poza lokalem
przedsiębiorstwa, np. w domu. Najczęściej po rozmowie telefonicznej, klient otrzymuje
kurierem do podpisania umowę w formie pisemnej. Niestety, zdarza się, że treść
umowy odbiega od ustaleń pierwotnie uzgodnionych przez telefon. Ponadto,
często, nieuczciwi przedstawiciele firm telekomunikacyjnych celowo
wprowadzają klientów w błąd co do podmiotu jaki reprezentują lub w ogóle
nie informują jakiego operatora reprezentują. Skargi konsumentów dotyczą również
braku poinformowania o skutkach zmiany operatora, przede wszystkim w aspekcie
finansowym.
Odnotowano również przypadki dotyczące przedkładania przez kuriera podczas
jednego spotkania jednocześnie dwóch umów o świadczenie usług
telekomunikacyjnych przez dwa odrębne podmioty.
Konsumencie, zanim podpiszesz umowę – przeczytaj uważnie!
Przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:
- głównych cechach świadczenia (przedmiot, sposób kontaktu),
- danych identyfikacyjnych (adres, firma, NIP, KRS),
- łącznej cenie lub wynagrodzeniu,
- kosztach zawarcia umowy na odległość (połączenia telefonicznego),
- sposobie i terminie zapłaty,
- procedurze reklamacyjnej (termin, sposób, adres zgłoszenia),
- sposobie, kosztach i terminie odstąpienia od umowy wraz ze wzorem,
- wyłączeniach prawa do odstąpienia,
- gwarancji i usługach posprzedażowych,
- kodeksie dobrych praktyk,
- czasie trwania umowy, wypowiedzenia,
- funkcjonalności i interoperacyjności treści cyfrowych,
- wysokości i sposobie złożenia kaucji lub innych gwarancji finansowych,
- pouczeniu o pozasądowych sposobach rozstrzygania reklamacji.
Pierwszą i najważniejszą zasadą jest obowiązek każdego klienta przeczytania umowy przed jej podpisaniem, przynajmniej w zakresie zgodności danych stron kontraktu, głównych świadczeń czy czasu obowiązywania.
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, niezrozumiałych zapisów warto skonsultować się z rzecznikiem czy innym podmiotem świadczącym pomoc prawną.
Warto pamiętać, iż każdy konsument ma gwarantowane ustawowo prawo odstąpienia od każdej umowy zawieranej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość w terminie 14 dni kalendarzowych od daty jej zawarcia – bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Wystarczy przesłanie pisemnego oświadczenia woli na adres przedsiębiorcy. Jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy to termin wydłuża się do 12 miesięcy od dnia upływu terminu. (podstawa prawna: art. 27 i n. ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta).