„Klikamy z głową”
25 października 2016 13:59
W dniach 20 – 21 października br. w Centrum Balbina w Tychach odbyły się warsztaty organizowane w ramach kampanii Urzędu Komunikacji Elektronicznej przy udziale Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Tychach.
Poprzednie spotkanie organizowane przez UKE skierowane było do seniorów i dotyczyło nieuczciwych praktyk stosowanych przez operatorów usług telekomunikacyjnych w szczególności w zakresie podstępnego przejęcia klienta.
Tym razem warsztaty pod hasłem „Mój smartfon, mój mały świat – klikam z głową” adresowane były do najmłodszych uczestników rynku.
Wiemy, że korzystanie z Internetu, smartfonów, telefonów jest bardzo kuszące, mamy dziś praktycznie nieograniczony dostęp do różnorodnych aplikacji i usług. Obok szeregu bezdyskusyjnych korzyści musimy mieć również świadomość niebezpieczeństw i częstokroć kosztownych konsekwencji, z których najmłodsi konsumenci nie zdają sobie sprawy.
Dlatego też podczas zorganizowanego spotkania dzieci uzyskały szereg informacji o bezpiecznym korzystaniu z Internetu i telefonu, a przede wszystkim o niebezpieczeństwach czyhających w sieci. Zwracano uwagę nie tylko na zagrożenia związane z negatywnymi skutkami finansowymi, ale również ze złośliwym oprogramowaniem, wirusami czy też wyłudzeniem naszych danych osobowych.
Informacje te prezentowano w formie bajki, opowiadania. Dzieci wykonywały prace plastyczne obrazujące postacie z bajki, jak i wyobrażenia o nieznajomym z sieci, który nawiązał z nimi kontakt. Chętnie opowiadały o własnych doświadczeniach i problemach, z jakimi spotkały się do tej pory. Celem uświadomienia uczniom postępu technologicznego zaprezentowano jak zmieniały się aparaty telefoniczne na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Dużym zainteresowaniem cieszyły się wykonane własnoręcznie, domowym sposobem, „telefony” przy użyciu plastikowych kubków i sznurka. Na pożegnanie każdy uczestnik otrzymał ulotki informacyjne, gadżety i słodki upominek. W spotkaniu uczestniczyli uczniowie tyskich szkół podstawowych: SP 18, SP 36, SP 37, SP 22, łącznie ok. 350 dzieci.
Usługami na które głównie skarżą się konsumenci są usługi telekomunikacyjne. Na przestrzeni ostatnich kilku lat dostrzegalny jest wzrost skarg i zapytań składanych przez rodziców i opiekunów dzieci, które bez ich zgody i wiedzy aktywowały usługi generujące smsy Premium, o podwyższonej opłacie. Należy mieć świadomość kosztów akceptacji tego typu usług, nawet kilkanaście, kilkadziesiąt złotych/sms, ale też świadomość późniejszych ewentualnych trudności w procedurze reklamacyjnej. Pamiętajmy, że operator jedynie udostępnia sieć, a konkretne usługi świadczone są przez podmioty zewnętrzne i to z nimi winniśmy wyjaśniać kto, kiedy aktywował usługę i czy był w pełni świadomy wszelkich konsekwencji z nią związanych.
Dlatego też dostrzegamy potrzebę uświadamiania naszych konsumentów już od najmłodszych lat jak bezpiecznie korzystać z Internetu i telefonu, a przede wszystkim ostrzegania przed niebezpieczeństwami czyhającymi w sieci.
Mamy nadzieję, że spotkanie dostarczyło wszystkim uczestnikom wielu wrażeń oraz niezbędnej wiedzy w tym zakresie i od tej pory będziemy już tylko „klikać z głową”.
Relacja z wydarzenia również na stronie www.tychy.pl oraz na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.