14 grudnia 2016 11:47

W związku ze zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia, Miejski Rzecznik Konsumentów radzi jak świadomie i bezpiecznie przetrwać świąteczne zakupy.

Zwrot towaru – nietrafiony prezent

Należy pamiętać, iż w obowiązujących przepisach nie odnajdziemy podstawy zwrotu towaru zakupionego w sklepach stacjonarnych. Każdy zakup winien być zatem przemyślany, bowiem sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć od nas produktu i oddać nam pieniędzy. Ewentualny zwrot zależy zatem wyłącznie od jego dobrej woli.

Pomimo braku obowiązku sprzedawcy przyjęcia towaru, wielu z nich dopuszcza taką możliwość. Uprawnienie kupującego w tym zakresie może zostać obwarowane dodatkowym terminem. Aby mieć pewność, że dany przedsiębiorca umożliwia nam zwrot, sugerujemy jeszcze przed zakupem upewnić się jakie są jego warunki, a przede wszystkim czy sprzedający zwróci nam pieniądze czy tylko wymieni produkt na inny.

 

Zwrot towaru zakupionego przez internet lub poza lokalem przedsiębiorstwa

Istnieją jedynie dwa wyjątki od powyższej reguły. Ustawa z dnia 30 maja 2015 roku o prawach konsumenta umożliwia nam odstąpienie od umowy na piśmie bez podania przyczyny w terminie 14 dni licząc od dnia zawartej umowy, w przypadku umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa (np. na pokazie) bądź od dnia wydania rzeczy w razie umów zawieranych na odległość (np. przez telefon, internet).

Wspomniana ustawa przewiduje jednak szereg wyłączeń uniemożliwiających odstąpienie od umowy, z którymi warto się zapoznać. Przedsiębiorca nie uzna skuteczności odstąpienia np. ze względów higienicznych towaru (np. zakup bielizny) czy w sytuacji, gdy towar został wyprodukowany według specyfikacji konsumenta. Brak możliwości odstąpienia dotyczy również książek czy płyt DVD/CD dostarczonych w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało usunięte.

 

Inna cena towaru na półce a inna przy kasie

Zdarza się, że cena, którą został oznaczony towar na sklepowej półce, nie odpowiada cenie żądanej przez sprzedawcę przy kasie. W momencie dokonywania zakupów bardzo często sprzedawca tłumaczy pomyłkę nieaktualną ceną czy błędem pracownika. Wówczas obowiązującą ceną będzie widniejąca na sklepowej półce. Kupującemu w takiej sytuacji przysługuje roszczenie wykonania zawartej umowy na warunkach zgodnych z oznakowaniem towaru.


Reklamacja towaru zakupionego na przecenionego/promocyjnego

 W przypadku ujawnienia nieprawidłowości towaru zakupionego na promocji również mamy prawo złożyć reklamację z tytułu rękojmi do sprzedającego bądź na zasadach gwarancji. Wyjątkiem będzie natomiast sytuacja, gdy sprzedawca poinformował konsumenta, że obniża cenę ze względu na fakt, że produkt jest niepełnowartościowy. Wówczas nie będziemy mogli reklamować tej konkretnej usterki, co nie pozbawia nas jednak prawa do reklamowania towaru w pozostałych zakresie.

 

Przedłożenie dowodu zakupu przy reklamacji

 Prawo konsumenta do reklamacji nie może być w żaden sposób ograniczane. Za bezprawne należy zatem uznać sugestie sprzedawcy odnośnie braku możliwości  złożenia reklamacji w przypadku utraty paragonu bądź braku jego oryginału. Zgodnie z przepisami paragon stanowi jedynie jeden z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy zgłaszając reklamację. Inny dowód może stanowić chociażby potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail czy nawet zeznania świadków.


Reklamacja żywności

Do złożenia reklamacji zakupionej żywności również potrzebny będzie nam jakikolwiek dowód zakupu. Warto pamiętać, że obecnie termin na złożenie reklamacji nie jest już ograniczony do 3 dni od momentu zakupu. Zgodnie z obowiązującą od roku ustawą o prawach konsumenta, żywność zakupioną od 25 grudnia 2014 roku, możemy reklamować na zasadach ogólnych, a termin odpowiedzialności sprzedawcy wobec kupującego wynosi 2 lata.

Wszelkie zastrzeżenia dotyczące oznakowania, jakości i bezpieczeństwa produktów żywnościowych można zgłaszać w Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej.

 

Zakupy na raty

Aby uniknąć problemów związanych z zawieraniem krótkoterminowych, a zarazem wysoko oprocentowanych pożyczek, należy pamiętać o kilku zasadach.

Przede wszystkim należy sprawdzić czy podmiot oferujący nam tego typu usługi finansowe podlega nadzorowi państwa. Listę podmiotów objętych nadzorem finansowym można znaleźć na stronie Komisji Nadzoru Finansowego: www.knf.gov.pl. Należy również bardzo dokładnie przeczytać umowę w szczególności w zakresie całkowitych kosztów udzielenia pożyczki czy wymaganych zabezpieczeń. Szczególnie zapoznajemy się z zapisami drobnym drukiem.

Celem zniwelowania negatywnych skutków zawierania ryzykownych umów zainicjowano akcję społeczną, której współorganizatorami są: Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Komisja Nadzoru Finansowego, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Sprawiedliwości, Narodowy Bank Polski, Policja oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Niezwykle pomocny dla przyszłych pożyczkobiorców będzie portal internetowy: www.zanim-podpiszesz.pl.

 

Pamiętaj

W przypadku jakichkolwiek problemów z realizacją umowy sprzedaży czy procedurą reklamacyjną bezpłatnych porad i informacji prawnych udziela rzecznik konsumentów bądź szereg innych instytucji wspierających w zakresie ochrony interesów konsumentów, jak np. działający w naszym regionie Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Katowicach.

Dodatkowo, w okresie świątecznym Fundacja Konsumentów dzięki finansowaniu ze środków Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uruchomiła portal internetowy, za pośrednictwem którego możemy sprawnie i bezpłatnie uzyskać poradę prawną: www.porady.konsumenci.org.

 

Wesołych Świąt 

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Treść polityki prywatności, a także informacje o tym, w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w Urzędzie Miasta Tychy oraz jakie masz związane z tym prawa znajdziesz tutaj. Kontynuowanie przeglądania naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza, że akceptujesz stosowanie plików cookies.