29 listopada 2019 11:09

 

 

Właśnie rozpoczął się przedświąteczny okres zakupowego szaleństwa. Warto więc przypomnieć o podstawowych prawach konsumenta.

 

Reklamacja towaru

Każdy towar, w którym ujawnią się wady mamy prawo reklamować z tytułu rękojmi do sprzedającego bądź na zasadach gwarancji. Sprzedawca odpowiada za wydany towar przez 2 lata od jego wydania. Gwarant odpowiada natomiast w okresie i na zasadach swobodnie określonych w karcie gwarancyjnej.

(więcej informacji na temat procedury reklamacyjnej – tu)

 

Reklamacja towaru zakupionego na promocji

Obowiązujące przepisy dotyczące reklamacji nie rozróżniają naszych uprawnień od tego czy towar został zakupiony na promocji czy też po cenie „standardowej”.

W przypadku ujawnienia jakichkolwiek nieprawidłowości towaru zakupionego na promocji mamy prawo złożyć reklamację. Wyjątek będzie stanowiła sytuacja, w której sprzedawca obniży cenę ze względu na konkretny defekt towaru (np. zepsuty zamek, towar niekompletny). Wówczas nie będziemy mogli reklamować tej konkretnej wady, możemy natomiast reklamować towar w pozostałym zakresie.

 

Zwrot towaru pełnowartościowego

Zdarza się, że po dokonanych zakupach dochodzimy do wniosku, że zakupiony towar nie jest nam potrzebny, przestał nam się podobać bądź okazał się nietrafionym prezentem. Obowiązujące przepisy nie dają nam możliwości zwrotu towaru. Zmuszeni jesteśmy zatem robić przemyślane zakupy, bowiem sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć od nas produktu i oddać nam pieniędzy. Zależy to wyłącznie od jego dobrej woli.

Wielu sprzedawców, w ramach realizowanej polityki proklienckiej, przyjmuje zwroty w określonym dowolnie terminie. Należy to jednak sprawdzić jeszcze przed zakupem i dowiedzieć się dokładnie, jakie są warunki zwrotu, a przede wszystkim czy sklep zwróci nam pieniądze, czy tylko zgodzi się na wymianę produktu na inny lub wyda kartę z możliwością późniejszego wykorzystania środków.

 

Zwrot towaru zakupionego przez internet lub na pokazie

Istnieją dwa wyjątki od powyższej reguły. W przypadku zakupu towaru na odległość (przez internet, telefon, z katalogu wysyłkowego) lub poza lokalem przedsiębiorstwa (na pokazach) możemy zwrócić towar (odstąpić od umowy) bez podania przyczyny w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia.

 (więcej informacji na temat odstąpienia od umowy – tu)

 

Różnice w cenie przy kasie od ceny na półce

 Pamiętaj, że masz prawo kupić towar w korzystniejszej cenie.

 

 Gdzie szukać pomocy?

Bezpłatne poradnictwo zapewniają rzecznicy konsumentów w miejscu zamieszkania konsumenta oraz inne instytucje jak:

  • Fundacja Konsumentów w ramach Infolinii Konsumenckiej 801 440 220 lub 22 290 89 16;
  • Inspekcje Handlowe – najbliższa: Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Katowicach: http://www.katowice.wiih.gov.pl/strona-glowna;
  • Europejskie Centrum Konsumenckie – w sporach transgranicznych: https://konsument.gov.pl;
  • Federacja Konsumentów: http://www.federacja-konsumentow.org.pl.

 

 Pamiętaj!

  • Porównuj oferty różnych sklepów.
  • Zastanów się czy rzecz jest Ci faktycznie potrzebna.
  • Kuszenie okazją, nie zawsze stanowi o wyjątkowo korzystnych warunkach zakupu. Dodawane gratisy, manipulowanie cenami czy informacje o złudnych promocjach to tylko niektóre wątpliwie uczciwe techniki pozyskania klienta.

 

 

 

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Treść polityki prywatności, a także informacje o tym, w jaki sposób przetwarzamy Twoje dane osobowe w Urzędzie Miasta Tychy oraz jakie masz związane z tym prawa znajdziesz tutaj. Kontynuowanie przeglądania naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki, oznacza, że akceptujesz stosowanie plików cookies.