Jak złożyć reklamację?
Przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się, czym różni się gwarancja od braku zgodności towaru z umową!
Kupujący posiada dwie, równolegle istniejące, alternatywne drogi składania reklamacji. Możliwe jest oparcie roszczeń na zasadach:
RĘKOJMI
tj. uprawnienie przysługujace konsumentowi wobec sprzedającego wynikające z ustawy kodeks cywilny (dla towarów i usług zakupionych do 31 grudnia 2022 roku)
oraz BRAKU ZGODNOŚCI TOWARU Z UMOWĄ
tj. uprawnienie przysługujace konsumentowi wobec sprzedającego wynikające z ustawy o prawach konsumenta (dla towarów zakupionych od 1 stycznia 2023 roku)
lub GWARANCJI
tj. uprawnienie przysługujace konsumentowi wynikające z ewentualnie wydanej karty gwarancyjnej wobec podmiotu wskazanego w dokumentcie jako gwarant np. producent, dystrybutor, serwis itp.
Podstawa prawna
Żądanie reklamacyjne
W zależności od wyboru jednej z ww. dróg dochodzenia roszczeń, zastosowanie bedą miały odmienne uregulowania w zakresie np. dopuszczalnych żądań reklamacyjnych, terminu rozpatrzenia reklamacji, terminu realizacji roszczeń, czasu odpowiedzialności itp.
Termin rozpatrzenia reklamacji
Przed podjęciem decyzji zapozanaj się z zapisami karty gwarancyjnej (o ile została wydana) oraz porównaj te zapisy z uprawnieniami przysługującymi każdemu kupującemu z tytułu rękojmi.