przedawnienie roszczeń
Podstawa prawna: art. 117 kodeksu cywilnego
"§1. Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, roszczenia majątkowe ulegają przedawnieniu.
§2. Po upływie terminu przedawnienia ten, przeciwko komu przysługuje roszczenie, może uchylić się od jego zaspokojenia, chyba że zrzeka się korzystania z zarzutu przedawnienia. Jednakże zrzeczenie się zarzutu przedawnienia przed upływem terminu jest nieważne.
§21. Po upływie terminu przedawnienia nie można domagać się zaspokojenia roszczenia przysługującego przeciwko konsumentowi."
Z powyższego wynika, iż po upływie przedawnienia, dług nadal istnieje.
Terminy przedawnienia
6 lat - podstawowy termin przedawnienia, dotyczy np. roszczeń stwierdzonych orzeczeniem sądu powszechnego lub polubownego,
3 lata - dotyczy np. świadczeń okresowych (rachunki za prąd, gaz, usługi telekomunikacyjne).
Zarzut przedawnienia
Od 9 lipca 2018 roku obowiązuje przepis art. 117 §21 k.c. (treść powyżej), który dla konsumentów oznacza, że sąd uwzględni przedawnienie z urzędu, tzn. samodzielnie (bez dodatkowego wniosku konsumenta) i oddali roszczenia przedawnione.
UWAGA!
W wyjątkowych wypadkach sąd, po rozważeniu interesów stron, ma prawo nie uwzględnić upływu terminu przedawnienia roszczenia przysługującego przeciwko konsumentowi, jeżeli wymagają tego względy słuszności. Sąd musi wówczas wziąć pod uwagę w szczególności:
1) długość terminu przedawnienia;
2) długość okresu od upływu terminu przedawnienia do chwili dochodzenia roszczenia;
3) charakter okoliczności, które spowodowały niedochodzenie roszczenia przez uprawnionego, w tym wpływ zachowania zobowiązanego konsumenta na opóźnienie uprawnionego wierzyciela w dochodzeniu roszczenia.
Zestawienie przykładowych terminów przedawnienia (podstawowe i szczególne):
6 lat – roszczenia stwierdzone orzeczeniem sądu powszechnego lub polubownego;
3 lata – roszczenia okresowe, np. opłata za comiesięczne korzystanie z siłowni, rachunki za usługi telekomunikacyjne;
3 lata – roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez produkt niebezpieczny;
1 rok - reklamacja usługi telekomunikacyjnej może dotyczyć nieprawidłowości występujących w ciągu ostatnich 12 miesięcy;
3 lata – roszczenia z umowy ubezpieczenia;
2 lata – roszczenia wynikające z umowy o dzieło.