podstawowe informacje o usłudze telekomunikacyjnej
DEFINICJA USŁUGI TELEKOMUNIKACYJNEJ
to usługa polegająca głównie na przekazywaniu sygnałów w sieci telekomunikacyjnej.
Tym samym, świadczenie usługi telekomunikacyjnej może obejmować dostawę Internetu, telefonii komórkowej lub stacjonarnej.
Podstawa prawna: art. 2 pkt 48 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. prawo telekomunikacyjne
OBOWIĄZEK INFORMACYJNY
W przypadku zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych W LOKALU PRZEDSIĘBIORSTWA, najpóźniej w chwili wyrażenia przez Konsumenta zgody na zawarcie umowy, winien w jasny oraz zrozumiały sposób przekazać i informacje w zakresie m.in. o:
- Głównych cechach świadczenia usługi,
- Danych przedsiębiorcy (nazwa, adres prowadzenia działalności, nip, regon itp.)
- Łącznej cenie świadczenia lub wynagrodzenia
- Czasie trwania umowy
W przypadku zawarcia przez konsumenta umowy w trybie POZA LOKALEM OPERATORA LUB NA ODLEGŁOŚĆ przed zawarciem umowy przedsiębiorca zobowiązany jest dodatkowo, poza wyżej wymienionymi, do udzielenia informacji zakresie min.:
- Adresu korespondencyjnego (jeżeli jest inny niż w punkcie 2)
- Łącznej cenie świadczenia lub wynagrodzenia
- Kosztach korzystania ze środka porozumiewania się na odległość
- Sposobie i terminie zapłaty
- Sposobie i terminie wykonania prawa do dostąpienia od umowy
- Kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienie od umowy
- Braku prawa do odstąpienia od umowy, lub okolicznościach w których konsument traci ww. uprawnienie
- Możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania sposobów rozpatrywania reklamacji
FORMA ZAWARCIA UMOWY
Zawarcie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych wymaga zachowania określonej formy tj.:
PISEMNEJ – w autoryzowanym punkcie sprzedaży lub w domu konsuemtna, za pośrednictwem kuriera, w domu konsumenta podczas wizyty przedstawiciela handlowego
ELEKTRONICZNEJ – za pomocą formularza udostępnionego na stronie internetowej dostawcy usługInna sytuacja dotyczy wprowadzania zmian do już obowiązującej umowy. Wówczas może nastąpić, poza wyżej wymienionymi również w formie:
TELEFONICZNIEJ - Wówczas przedsiębiorca jest zobowiązany przetrzymywać nagranie do końca obowiązywania umowy i udostępniać abonentowi na żądanie zgłoszone w drodze reklamacyjnej.NA ODLEGŁOŚĆ – np. za pośrednictwem kuriera. Konieczne jest potwierdzenie przez przedsiębiorcę dokonania zmian – na piśmie lub za zgodą abonenta na adres poczty elektronicznej nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dokonania zmiany.
ODSTĄPIENIE OD UMOWY
W przypadku zawarcia umowy w trybie POZA LOKALEM OPERATORA LUB NA ODLEGŁOŚĆ konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od zawartej umowy w ciągu 14 dni od dnia jej zawarcia. Wówczas umowę uznaje się za nigdy niezawartą. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy należy złożyć w formie pisemnej. Oświadczenie złożone ustnie np. telefonicznie jest nieskuteczne.
UWAGA: W momencie zawarcia umowy w lokalu przedsiębiorstwa brak możliwości odstąpienia od zawartej umowy, jeśli warunki umowy tego nie przewidują.
Podstawa prawna: art. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta.